Teatre Eldorado

Teatres i
auditoris històrics
Teatre Eldorado
  • Noms alternatius:
    Teatre Ribas
    Teatre Catalunya

    Any de constitució: 1884
    Història:

    Situat a la Plaça Catalunya, es va inaugurar el 1884 amb el nom de Teatre Ribas, el de l'empresari que va engegar-lo. Va perllongar l’activitat fins el 1929, quan va ser enderrocat. Entremig es va anomenar Teatre Catalunya i, finalment, Teatre Eldorado, nom agafat de l'emblemàtic edifici parisenc. Es va dedicar a la programació d'obres de teatre, sarsuela, òpera i concerts simfònics. Cal destacar-ne l'estrena de la sarsuela d'Enric Morera Las Caramellas (1902), i de les sarsueles d'Albert Cotó, a més d'importants obres de teatre de Benito Pérez Galdós, Ramón María del Valle-Inclán o Joan Maragall (Nausica, 1912). Va ser la seu de l'Orquestra Simfònica de Barcelona i va estrenar a Barcelona les òperes Djamileh de G. Bizet i Els contes de Hoffmann de J. Offenbach en versió castellana. El Banco Central va comprar l’edifici i el va fer enderrocar.


array(12) { [0]=> string(5) "links" [1]=> string(8) "comments" [2]=> string(8) "language" [3]=> string(25) "field_any_d_endorrocament" [4]=> string(32) "field_any_d_enderrocament_fins_l" [5]=> string(27) "field_ta_any_de_constituci_" [6]=> string(23) "field_ta_lloc_geogr_fic" [7]=> string(31) "field_ta_entitat_col_laboradora" [8]=> string(17) "field_ta_historia" [9]=> string(25) "field_ta_noms_alternatius" [10]=> string(32) "field_ta_any_de_constituci_aprox" [11]=> string(20) "field_ta_no_clicable" } array(9) { [0]=> object(stdClass)#218 (7) { ["node_title"]=> string(5) "Pilar" ["nid"]=> string(3) "497" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(6) "Alonso" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#209 (53) { ["vid"]=> string(4) "3388" ["uid"]=> string(1) "4" ["title"]=> string(5) "Pilar" ["log"]=> string(767) "Revisió Oriol: Cançonetista especialitzada en cuplets. Es va iniciar en el cant al seu entorn familiar fins que va decidir traslladar-se a Barcelona. Després d'un començament discret al Saló Doré, la seva fama va anar en augment gràcies a la interpretació de cançons i cuplets en català, que formaven part del seu repertori junt a d'altres peces habituals en castellà. A començament de la dècada de 1920 va actuar també a Madrid i Sevilla, tot i que obtenint un èxit menor que a terres catalanes, on arribà a ser una de les figures més destacades de l'escena cupletista i de varietats, actuant en sales com ara el Teatre Eldorado. Cap al 1925 es va casar a Mallorca i abandonà completament el teatre, finalitzant així la seva carrera artística." ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(3) "497" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1438626654" ["changed"]=> string(10) "1578990700" ["tnid"]=> string(3) "497" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1578990700" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "2" } } } ["field_fotografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(13) { ["fid"]=> string(2) "36" ["uid"]=> string(1) "3" ["filename"]=> string(33) "004 Alonso-02 mera fotografia.jpg" ["uri"]=> string(42) "public://004 Alonso-02 mera fotografia.jpg" ["filemime"]=> string(10) "image/jpeg" ["filesize"]=> string(6) "319647" ["status"]=> string(1) "1" ["timestamp"]=> string(10) "1456681943" ["rdf_mapping"]=> array(0) { } ["alt"]=> string(0) "" ["title"]=> string(0) "" ["width"]=> string(3) "988" ["height"]=> string(4) "1600" } } } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "414" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1897-02-15 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1980-04-10 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "162" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(925) "

Cançonetista especialitzada en cuplets. Es va iniciar en el cant a l’entorn familiar fins que va decidir traslladar-se a Barcelona. Després d'un començament discret al Saló Doré, la seva fama va anar en augment gràcies a la interpretació de cançons i cuplets en català, que formaven part del seu repertori juntament a d'altres peces habituals en castellà. A començament de la dècada de 1920 va actuar també a Madrid i Sevilla, tot i que obtenint un èxit menor que a terres catalanes, on arribà a ser una de les figures més destacades de l'escena cupletista i de varietats, amb actuacions constants en sales com ara el Teatre Eldorado i nombrosos enregistraments discogràfics. Fou clau en la popularització de cançons com "La Marieta de l’ull viu - Baixant de la Font del Gat". Cap al 1925 es va casar a Mallorca i abandonà completament el teatre, finalitzant així la seva carrera artística.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(924) "

Cançonetista especialitzada en cuplets. Es va iniciar en el cant a l’entorn familiar fins que va decidir traslladar-se a Barcelona. Després d'un començament discret al Saló Doré, la seva fama va anar en augment gràcies a la interpretació de cançons i cuplets en català, que formaven part del seu repertori juntament a d'altres peces habituals en castellà. A començament de la dècada de 1920 va actuar també a Madrid i Sevilla, tot i que obtenint un èxit menor que a terres catalanes, on arribà a ser una de les figures més destacades de l'escena cupletista i de varietats, amb actuacions constants en sales com ara el Teatre Eldorado i nombrosos enregistraments discogràfics. Fou clau en la popularització de cançons com "La Marieta de l’ull viu - Baixant de la Font del Gat". Cap al 1925 es va casar a Mallorca i abandonà completament el teatre, finalitzant així la seva carrera artística.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(3) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "162" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "451" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "528" } } } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(0) { } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(0) { } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(3) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "503" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "504" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "531" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "529" } } } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(1) { ["und"]=> array(18) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2479" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2480" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2481" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2482" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2483" } [5]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2484" } [6]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2485" } [7]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2486" } [8]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2488" } [9]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2489" } [10]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2490" } [11]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2491" } [12]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2492" } [13]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2493" } [14]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2494" } [15]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2497" } [16]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2498" } [17]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2501" } } } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(0) { } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Alonso" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Alonso" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(4) "Moll" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(4) "Moll" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1438626654" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "4" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(4) "crg3" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> string(189) "a:6:{s:16:"ckeditor_default";s:1:"t";s:20:"ckeditor_show_toggle";s:1:"t";s:14:"ckeditor_width";s:4:"100%";s:13:"ckeditor_lang";s:2:"en";s:18:"ckeditor_auto_lang";s:1:"t";s:7:"contact";i:0;}" } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(6) "Alonso" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Alonso" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Alonso" } } } } [1]=> object(stdClass)#219 (7) { ["node_title"]=> string(6) "Jaume " ["nid"]=> string(3) "856" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(5) "Bachs" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#211 (53) { ["vid"]=> string(4) "3392" ["uid"]=> string(1) "4" ["title"]=> string(6) "Jaume " ["log"]=> string(764) "Revisió Oriol: Intèrpret i compositor Nom amb el que es coneix el tenor català Jaume Bach i Rosés. Segons els cronistes de l’època, Angioletti tenia un instrument extraordinari i generós. S’inicià com a baríton, fent el seu debut amb només divuit anys en una Lucia di Lammermoor al Gran Teatre del Liceu. El director Joan Goula li féu veure que tant podia cantar com de tenor com de baix. Decidí traslladar-se a París on canvià el seu nom català pel d’Angelo Angioletti. Convertit, amb els anys, en un destacat tenor wagnerià, els anys 1902 i 1903 estrenà les òperes Giovanna di Napoli  i Acté de Joan Manén. El 1906 estrenà Empòrium d’Enric Morera. Compongué l’òpera en un acte Aurèlia, estrenada el 1907 al Teatre Eldorado." ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(3) "856" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1439051511" ["changed"]=> string(10) "1568119973" ["tnid"]=> string(3) "856" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1568119973" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(13) { ["fid"]=> string(3) "136" ["uid"]=> string(1) "5" ["filename"]=> string(12) "0.Bachs_.jpg" ["uri"]=> string(21) "public://0.Bachs_.jpg" ["filemime"]=> string(10) "image/jpeg" ["filesize"]=> string(5) "45453" ["status"]=> string(1) "1" ["timestamp"]=> string(10) "1552046880" ["rdf_mapping"]=> array(0) { } ["alt"]=> string(0) "" ["title"]=> string(0) "" ["width"]=> string(3) "195" ["height"]=> string(3) "235" } } } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1862-01-22 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1909-05-14 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "3" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(954) "

Cantant d’òpera i compositor

Va estudiar cant a Barcelona amb Goula, qui l'esperonaria a professionalitzar-se primer com a baríton i finalment com a tenor. Després va estudiar cant a París. Va debutar com a baríton al Liceu cantant Donizetti, i va prendre el nom artístic d'Angelo Angioletti, que utilitzava amb algunes variants. Va tenir els primers èxits de tenor al Politeama Genovese, al Teatro Real de Madrid i al Liceu, interpretant òperes de Wagner, Bizet i Thomas. La seva consagració va ser substituint al tenor Francesc Viñas en papers wagnerians al teatre Carlo Felice de Gènova i a l'Scala de Milà. En els últims anys de la seva carrera va participar en l'estrenes de les òperes Acté, de Manén, i Empòrium, de Morera. Va escriure també algunes peces per a veu i acompanyament i l'òpera Aurèlia, estrenada al teatre Eldorado (Barcelona). El seu fons documental es conserva a la Biblioteca de Catalunya.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(950) "

Cantant d’òpera i compositor

Va estudiar cant a Barcelona amb Goula, qui l'esperonaria a professionalitzar-se primer com a baríton i finalment com a tenor. Després va estudiar cant a París. Va debutar com a baríton al Liceu cantant Donizetti, i va prendre el nom artístic d'Angelo Angioletti, que utilitzava amb algunes variants. Va tenir els primers èxits de tenor al Politeama Genovese, al Teatro Real de Madrid i al Liceu, interpretant òperes de Wagner, Bizet i Thomas. La seva consagració va ser substituint al tenor Francesc Viñas en papers wagnerians al teatre Carlo Felice de Gènova i a l'Scala de Milà. En els últims anys de la seva carrera va participar en l'estrenes de les òperes Acté, de Manén, i Empòrium, de Morera. Va escriure també algunes peces per a veu i acompanyament i l'òpera Aurèlia, estrenada al teatre Eldorado (Barcelona). El seu fons documental es conserva a la Biblioteca de Catalunya.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "197" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "193" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "162" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "195" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1789" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1790" } } } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(0) { } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "323" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "519" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "413" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1032" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(6) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "557" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "531" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "616" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1796" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1794" } [5]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1792" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "564" } } } ["field_urls_d_interes"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1791" } } } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(0) { } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(1) { ["und"]=> array(3) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(16) "Angelo Agioletti" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(16) "Angelo Agioletti" } [1]=> array(3) { ["value"]=> string(18) "Angiolo Angioletti" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(18) "Angiolo Angioletti" } [2]=> array(3) { ["value"]=> string(17) "Angiolo Angelotti" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(17) "Angiolo Angelotti" } } } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Bachs" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Bachs" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Rosés" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Rosés" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1439051511" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "4" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(4) "crg3" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> string(189) "a:6:{s:16:"ckeditor_default";s:1:"t";s:20:"ckeditor_show_toggle";s:1:"t";s:14:"ckeditor_width";s:4:"100%";s:13:"ckeditor_lang";s:2:"en";s:18:"ckeditor_auto_lang";s:1:"t";s:7:"contact";i:0;}" } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(5) "Bachs" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Bachs" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Bachs" } } } } [2]=> object(stdClass)#220 (7) { ["node_title"]=> string(11) "Concepción" ["nid"]=> string(4) "6174" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(7) "Borrull" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#228 (53) { ["vid"]=> string(4) "6341" ["uid"]=> string(1) "5" ["title"]=> string(11) "Concepción" ["log"]=> string(0) "" ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(4) "6174" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1613734487" ["changed"]=> string(10) "1618576223" ["tnid"]=> string(4) "6174" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1618576223" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "2" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "230" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1903-01-01 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1983-01-01 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "6" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1220) "

Bailaora

Filla de Miguel Borrull Castelló. L’any 1912 debutà, amb la seva família, al local parisenc La Feria. Actuà al Café Villa Rosa, local barcelonès de la família, i també a teatres com ara els Eldorado (1917, 1925), Novedades (1919) i Còmic (1921) de Barcelona, els Romea i Comedia (1917) de Madrid, o els Eslava (1915), Villa Rosa (1931) i Apol·lo (1932) de València, on la premsa l'anomenà “reina del ball gitano”. El 1929 va participar en l’estrena de la comèdia flamenca La zambra del Sacro-Monte al Teatre Nou de Barcelona i, aquell mateix any, a Los flamencos del Teatre Tívoli, un sainet líric amb música d’Amadeu Vives. L’any 1933 va col·laborar amb la companyia de Laura de Santelmo, al Gran Teatre del Liceu, en l’òpera La vida breve i en la gitanería El amor brujo, ambdues de Manuel de Falla. L’any següent actuà, amb la seva germana Julia, a la comèdia flamenca, La zambra del Chorro Jumo. A partir dels anys 40, la que fou qualificada com a reina de les alegrías va ser professora de dansa flamenca a l’escola que la família obrí al cal carrer Petritxol de Barcelona

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1216) "

Bailaora

Filla de Miguel Borrull Castelló. L’any 1912 debutà, amb la seva família, al local parisenc La Feria. Actuà al Café Villa Rosa, local barcelonès de la família, i també a teatres com ara els Eldorado (1917, 1925), Novedades (1919) i Còmic (1921) de Barcelona, els Romea i Comedia (1917) de Madrid, o els Eslava (1915), Villa Rosa (1931) i Apol·lo (1932) de València, on la premsa l'anomenà “reina del ball gitano”. El 1929 va participar en l’estrena de la comèdia flamenca La zambra del Sacro-Monte al Teatre Nou de Barcelona i, aquell mateix any, a Los flamencos del Teatre Tívoli, un sainet líric amb música d’Amadeu Vives. L’any 1933 va col·laborar amb la companyia de Laura de Santelmo, al Gran Teatre del Liceu, en l’òpera La vida breve i en la gitanería El amor brujo, ambdues de Manuel de Falla. L’any següent actuà, amb la seva germana Julia, a la comèdia flamenca, La zambra del Chorro Jumo. A partir dels anys 40, la que fou qualificada com a reina de les alegrías va ser professora de dansa flamenca a l’escola que la família obrí al cal carrer Petritxol de Barcelona

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "230" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(0) { } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6173" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6172" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "412" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "526" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(6) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "557" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "531" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "620" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1422" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1371" } [5]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "733" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6610" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6609" } } } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(0) { } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Concha" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Concha" } } } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Borrull" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Borrull" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(0) { } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1613734487" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "5" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(4) "crg1" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> string(189) "a:6:{s:16:"ckeditor_default";s:1:"t";s:20:"ckeditor_show_toggle";s:1:"t";s:14:"ckeditor_width";s:4:"100%";s:13:"ckeditor_lang";s:2:"en";s:18:"ckeditor_auto_lang";s:1:"t";s:7:"contact";i:0;}" } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(7) "Borrull" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Borrull" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Borrull" } } } } [3]=> object(stdClass)#221 (7) { ["node_title"]=> string(5) "Julia" ["nid"]=> string(4) "6173" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(7) "Borrull" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#227 (53) { ["vid"]=> string(4) "6340" ["uid"]=> string(1) "5" ["title"]=> string(5) "Julia" ["log"]=> string(0) "" ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(4) "6173" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1613733721" ["changed"]=> string(10) "1618575699" ["tnid"]=> string(4) "6173" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1618575699" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "2" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "230" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1985-01-01 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(0) { } ["field_lloc_mort"]=> array(0) { } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1203) "

Bailaora de flamenc.

Filla de Miguel Borrull Castelló. L’any 1910, promocionada pel seu pare en els salons de varietés madrilenys, s’inicià en el ball flamenc amb la seva germana Isabel, adoptant el sobrenom de “Las Hermanas Borrull” o “Las Egipcias”. La parella va debutar un any més tard al Teatre Arnau de Barcelona. El 1912, l’èxit obtingut les permeté actuar durant uns mesos al restaurant flamenc La Feria de París.

De 1913 a 1915 va emprendre una exitosa gira individual per diferents ciutats espanyoles. La família es traslladà el 1915 a Barcelona, on va regentar el Café Villa Rosa a partir de 1916, mentre ella continuà actuant pels teatres de Barcelona i d’arreu de l’estat, com ara la Sala Imperio de Barcelona, el Teatre Eslava de València, el Teatro de la Zarzuela de Madrid o el Kursaal de Melilla.

Assumí la direcció del local familiar Café Villa Rosa el 1926. L’any 1934 va participar en l’estrena al Teatre Poliorama de la comèdia flamenca La zambra de Chorro Jumo.

Julio Romero de Torres va immortalitzar la bailaora en el quadre Alegrías (1917).

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1186) "

Bailaora de flamenc.

Filla de Miguel Borrull Castelló. L’any 1910, promocionada pel seu pare en els salons de varietés madrilenys, s’inicià en el ball flamenc amb la seva germana Isabel, adoptant el sobrenom de “Las Hermanas Borrull” o “Las Egipcias”. La parella va debutar un any més tard al Teatre Arnau de Barcelona. El 1912, l’èxit obtingut les permeté actuar durant uns mesos al restaurant flamenc La Feria de París.

De 1913 a 1915 va emprendre una exitosa gira individual per diferents ciutats espanyoles. La família es traslladà el 1915 a Barcelona, on va regentar el Café Villa Rosa a partir de 1916, mentre ella continuà actuant pels teatres de Barcelona i d’arreu de l’estat, com ara la Sala Imperio de Barcelona, el Teatre Eslava de València, el Teatro de la Zarzuela de Madrid o el Kursaal de Melilla.

Assumí la direcció del local familiar Café Villa Rosa el 1926. L’any 1934 va participar en l’estrena al Teatre Poliorama de la comèdia flamenca La zambra de Chorro Jumo.

Julio Romero de Torres va immortalitzar la bailaora en el quadre Alegrías (1917).

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "230" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "162" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "451" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(0) { } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6172" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "412" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1201" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6174" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "531" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1422" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2518" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2271" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(0) { } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(0) { } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Borrull" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Borrull" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(0) { } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1613733721" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "5" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(4) "crg1" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> string(189) "a:6:{s:16:"ckeditor_default";s:1:"t";s:20:"ckeditor_show_toggle";s:1:"t";s:14:"ckeditor_width";s:4:"100%";s:13:"ckeditor_lang";s:2:"en";s:18:"ckeditor_auto_lang";s:1:"t";s:7:"contact";i:0;}" } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(7) "Borrull" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Borrull" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Borrull" } } } } [4]=> object(stdClass)#222 (7) { ["node_title"]=> string(6) "Albert" ["nid"]=> string(3) "279" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(5) "Cotó" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#212 (52) { ["vid"]=> string(4) "3440" ["uid"]=> string(1) "4" ["title"]=> string(6) "Albert" ["log"]=> string(1129) "Revisat pel Jaume. Anteriorment: Va rebre les primeres lliçons musical a l'entorn familiar, i de violí amb P. Solana. Va iniciar-se en la composició mentre era pianista de cafè, director de l'Erato, obtenint alguns premis. Als tretze anys s'incorpora a l'Orquestra Figueres, començant a escriure ballables i traslladant-se a Barcelona el 1888 per a seguir la carrera musical. Allà va ser pianista-director en alguns teatres de renom, va formar la seva Orquestra Cotó amb professors del Liceu que actuà arreu d'Europa, i va fer conèixer els seus primers portfolis, una modalitat de revista escènica. A aquestes activitats, junt a la docència, es va dedicar fins al final de la seva vida. La seva figura va augmentar en popularitat especialment a partir del 1878 gràcies a la composició de danses de saló vuitcentistes i americanes, que van ser interpretades per orquestres de tot el Principat. Va seguir escrivint música escènica de petit format amb èxit, així com obres per a cors masculins, sardanes i peces fàcils per a piano. Pel seu estil, se l'ha comparat amb compositors europeus contemporanis de renom." ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(3) "279" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1438590003" ["changed"]=> string(10) "1579797036" ["tnid"]=> string(3) "279" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1579797036" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(5) { ["value"]=> string(70) "

Narcís Fita, sarsuela, P. Solana, Societat Euterpense Clavé

" ["summary"]=> string(0) "" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(69) "

Narcís Fita, sarsuela, P. Solana, Societat Euterpense Clavé

" ["safe_summary"]=> string(0) "" } } } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "189" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1852-02-13 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1906-04-24 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "3" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1022) "

Compositor i pianista

Va rebre les primeres lliçons de l’oncle organista, Narcís Fita, i de violí amb P. Solana. Era pianista de cafè, director del cor l'Erato i als tretze anys s'incorporà a l'Orquestra Figueres, on començà a escriure ballables. El 1888 es va traslladar a Barcelona on ser pianista-director en diversos teatres de renom, va formar l’Orquestra Cotó amb professors del Liceu, formació que actuà a diverses ciutats d'Europa, i va ensenyar. Va crear una tipologia de revista escènica denominada portofolios musicales. A partir del 1878 es va fer molt popular gràcies a la composició de centenars de danses de saló vuitcentistes i americanes, que van ser interpretades per orquestres de tot Catalunya. Va seguir escrivint música escènica de petit format amb èxit, així com obres per a cors masculins, sardanes i peces fàcils per a piano. Pel seu estil, se l'ha comparat amb compositors europeus contemporanis de renom, i especialment amb Johann Strauss fill.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1018) "

Compositor i pianista

Va rebre les primeres lliçons de l’oncle organista, Narcís Fita, i de violí amb P. Solana. Era pianista de cafè, director del cor l'Erato i als tretze anys s'incorporà a l'Orquestra Figueres, on començà a escriure ballables. El 1888 es va traslladar a Barcelona on ser pianista-director en diversos teatres de renom, va formar l’Orquestra Cotó amb professors del Liceu, formació que actuà a diverses ciutats d'Europa, i va ensenyar. Va crear una tipologia de revista escènica denominada portofolios musicales. A partir del 1878 es va fer molt popular gràcies a la composició de centenars de danses de saló vuitcentistes i americanes, que van ser interpretades per orquestres de tot Catalunya. Va seguir escrivint música escènica de petit format amb èxit, així com obres per a cors masculins, sardanes i peces fàcils per a piano. Pel seu estil, se l'ha comparat amb compositors europeus contemporanis de renom, i especialment amb Johann Strauss fill.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "197" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "93" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "735" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(1) { ["und"]=> array(17) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "746" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "740" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "759" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "752" } [4]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "747" } [5]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "742" } [6]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "753" } [7]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "748" } [8]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "737" } [9]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "754" } [10]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "749" } [11]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "738" } [12]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "755" } [13]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "750" } [14]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "745" } [15]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "739" } [16]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "757" } } } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "731" } } } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(0) { } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "734" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "733" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "620" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "531" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(0) { } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(13) "Alberto Cotó" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(13) "Alberto Cotó" } } } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Cotó" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Cotó" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(4) "Fita" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(4) "Fita" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1438590003" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "4" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(4) "crg3" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> string(189) "a:6:{s:16:"ckeditor_default";s:1:"t";s:20:"ckeditor_show_toggle";s:1:"t";s:14:"ckeditor_width";s:4:"100%";s:13:"ckeditor_lang";s:2:"en";s:18:"ckeditor_auto_lang";s:1:"t";s:7:"contact";i:0;}" } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(5) "Cotó" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Cotó" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Cotó" } } } } [5]=> object(stdClass)#223 (7) { ["node_title"]=> string(4) "Pura" ["nid"]=> string(4) "6371" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(7) "Montoro" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#229 (53) { ["vid"]=> string(4) "6538" ["uid"]=> string(1) "5" ["title"]=> string(4) "Pura" ["log"]=> string(0) "" ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(4) "6371" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1617015953" ["changed"]=> string(10) "1617015953" ["tnid"]=> string(4) "6371" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1617015953" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "2" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "230" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1892-01-01 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1915-02-12 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1273) "

Cantatriu de sarsuela i revista.

L’any 1908 s’establí a Barcelona i alternà la sarsuela, la revista i l’opereta. El 1910 actuà al Teatre Tívoli a La corte del Faraón, amb música de Lleó. L’any següent estrenà al Teatre Còmic el sainet líric Gente menuda, amb música de Valverde i el 1912 Abierta toda la noche, amb música de Quislant i Badia, al Tívoli. L’any 1913 va participar en l’estrena d’El casament d’en Tarregada, amb música de Francesc Montserrat, al Teatre Nou.

Tot i que va rebre nombroses ofertes per actuar fora de Barcelona, llevat d’algunes intervencions esporàdiques, l’anomenada “Reina del Paral·lel” treballà principalment als teatres emplaçats en l’avinguda barcelonina. Amb veu de tiple lleugera, també conreà la imitació de cantants com ara Pastora Imperio, La Fornarina i la francesa Nitta Jo, entre d’altres.

Va obtenir un gran reconeixement actuant amb la companyia de Joaquim Montero en les revistes ¡Arriba el telón! i Monterògraf. Mentre assajava Cuando el amor muere amb aquesta companyia, sucumbí a l’epidèmia de tifus que afectà Barcelona de 1914 a 1915.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1263) "

Cantatriu de sarsuela i revista.

L’any 1908 s’establí a Barcelona i alternà la sarsuela, la revista i l’opereta. El 1910 actuà al Teatre Tívoli a La corte del Faraón, amb música de Lleó. L’any següent estrenà al Teatre Còmic el sainet líric Gente menuda, amb música de Valverde i el 1912 Abierta toda la noche, amb música de Quislant i Badia, al Tívoli. L’any 1913 va participar en l’estrena d’El casament d’en Tarregada, amb música de Francesc Montserrat, al Teatre Nou.

Tot i que va rebre nombroses ofertes per actuar fora de Barcelona, llevat d’algunes intervencions esporàdiques, l’anomenada “Reina del Paral·lel” treballà principalment als teatres emplaçats en l’avinguda barcelonina. Amb veu de tiple lleugera, també conreà la imitació de cantants com ara Pastora Imperio, La Fornarina i la francesa Nitta Jo, entre d’altres.

Va obtenir un gran reconeixement actuant amb la companyia de Joaquim Montero en les revistes ¡Arriba el telón! i Monterògraf. Mentre assajava Cuando el amor muere amb aquesta companyia, sucumbí a l’epidèmia de tifus que afectà Barcelona de 1914 a 1915.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(0) { } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "428" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6250" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(3) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "733" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1415" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "531" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "3040" } } } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(0) { } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(0) { } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Montoro" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Montoro" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(10) "Rodríguez" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(10) "Rodríguez" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1617015953" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "5" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(4) "crg1" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> string(189) "a:6:{s:16:"ckeditor_default";s:1:"t";s:20:"ckeditor_show_toggle";s:1:"t";s:14:"ckeditor_width";s:4:"100%";s:13:"ckeditor_lang";s:2:"en";s:18:"ckeditor_auto_lang";s:1:"t";s:7:"contact";i:0;}" } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(7) "Montoro" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Montoro" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Montoro" } } } } [6]=> object(stdClass)#224 (7) { ["node_title"]=> string(8) "Càndida" ["nid"]=> string(4) "1198" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(6) "Pérez" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#217 (53) { ["vid"]=> string(4) "1200" ["uid"]=> string(1) "4" ["title"]=> string(8) "Càndida" ["log"]=> string(0) "" ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(4) "1198" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1439755485" ["changed"]=> string(10) "1551966282" ["tnid"]=> string(4) "1198" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1551966282" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "2" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "300" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1893-01-01 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1989-01-01 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "300" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "3" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1089) "

Cupletista i compositora. Va debutar el 1914, al Cinema Teatre Ideal Park d’Olot i, ràpidament, va ser contractada per la companyia de varietats D’Onnini amb la que es va traslladar a Barcelona. Allí va estudiar composició i, juntament al seu futur marit Melquíadez Lucarelli, va fundar una acadèmia especialitzada en la interpretació de music-hall i una productora de discos. Durant els anys vint va cantar i estrenar nombrosos cuplets que gaudiren d'un gran èxit i va realitzar gires per diverses ciutats europees sota l'auspici de la companyia Paramount. A partir del 1928 va actuar a l'Amèrica Llatina amb el nom d’Alba i es va nacionalitzar argentina. Separada de Lucarelli (1929) i junt a l'industrial i artista Luiz Fossati, es va establir al Brasil, abandonant la vida artística, fins al seu retorn a Catalunya (1968). Va compondre coneguts cuplets en català que han esdevingut els més famosos del gènere, com ara Les caramelles, Marieta de l’ull viu o Baixant de la font del gat popularitzades per Raquel Meller.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1064) "

Cupletista i compositora. Va debutar el 1914, al Cinema Teatre Ideal Park d’Olot i, ràpidament, va ser contractada per la companyia de varietats D’Onnini amb la que es va traslladar a Barcelona. Allí va estudiar composició i, juntament al seu futur marit Melquíadez Lucarelli, va fundar una acadèmia especialitzada en la interpretació de music-hall i una productora de discos. Durant els anys vint va cantar i estrenar nombrosos cuplets que gaudiren d'un gran èxit i va realitzar gires per diverses ciutats europees sota l'auspici de la companyia Paramount. A partir del 1928 va actuar a l'Amèrica Llatina amb el nom d’Alba i es va nacionalitzar argentina. Separada de Lucarelli (1929) i junt a l'industrial i artista Luiz Fossati, es va establir al Brasil, abandonant la vida artística, fins al seu retorn a Catalunya (1968). Va compondre coneguts cuplets en català que han esdevingut els més famosos del gènere, com ara Les caramelles, Marieta de l’ull viu o Baixant de la font del gat popularitzades per Raquel Meller.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "197" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(0) { } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1201" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "497" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1195" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1201" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "531" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1449" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(0) { } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(4) "Alba" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(4) "Alba" } } } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Pérez" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Pérez" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(9) "Martínez" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(9) "Martínez" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1439755485" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "4" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(4) "crg3" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> string(189) "a:6:{s:16:"ckeditor_default";s:1:"t";s:20:"ckeditor_show_toggle";s:1:"t";s:14:"ckeditor_width";s:4:"100%";s:13:"ckeditor_lang";s:2:"en";s:18:"ckeditor_auto_lang";s:1:"t";s:7:"contact";i:0;}" } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(6) "Pérez" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Pérez" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Pérez" } } } } [7]=> object(stdClass)#225 (7) { ["node_title"]=> string(4) "Pere" ["nid"]=> string(3) "791" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(6) "Pubill" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#210 (53) { ["vid"]=> string(3) "793" ["uid"]=> string(1) "5" ["title"]=> string(4) "Pere" ["log"]=> string(0) "" ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(3) "791" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1438970764" ["changed"]=> string(10) "1551968260" ["tnid"]=> string(3) "791" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1551968260" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "1" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "255" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1935-03-24 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "2014-08-27 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "3" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1099) "

Cantant, guitarrista i compositor

Un dels principals creadors de la rumba catalana. Va aprendre a tocar la guitarra de petit. Amb 12 anys va formar el duo Hermanos Montenegro amb la seva cosina Pepita Becas, guanyador d’un premi al Teatre Tívoli. L’any 1957 va enregistrar el primer disc, que va passar desapercebut. Als anys seixanta va treballar al tablao madrileny El Duende, i va crear el seu estil amb influència d'Elvis Presley i rumbes d'El Pescadilla o El Orejas. Als anys setanta les seves cançons ‘Una lágrima’ i ‘Borriquito como tu’ van assolir una difusió internacional. L’any 1974 va participar al festival d’Eurovisió. A mitjan dels any 1980 va anunciar que es retirava de l’escenari, però al 1991 va enregistrar ‘Caballo Blanco’, part del primer disc de Chipén, i al 1992 va participar en l’acte inaugural dels Jocs Olímpics de Barcelona. A més de la tasca interpretativa i d’una labor de 27 discos, va ser productor de la seva casa discogràfica a través de la qual va promocionar músics de rumba catalana.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1079) "

Cantant, guitarrista i compositor

Un dels principals creadors de la rumba catalana. Va aprendre a tocar la guitarra de petit. Amb 12 anys va formar el duo Hermanos Montenegro amb la seva cosina Pepita Becas, guanyador d’un premi al Teatre Tívoli. L’any 1957 va enregistrar el primer disc, que va passar desapercebut. Als anys seixanta va treballar al tablao madrileny El Duende, i va crear el seu estil amb influència d'Elvis Presley i rumbes d'El Pescadilla o El Orejas. Als anys setanta les seves cançons ‘Una lágrima’ i ‘Borriquito como tu’ van assolir una difusió internacional. L’any 1974 va participar al festival d’Eurovisió. A mitjan dels any 1980 va anunciar que es retirava de l’escenari, però al 1991 va enregistrar ‘Caballo Blanco’, part del primer disc de Chipén, i al 1992 va participar en l’acte inaugural dels Jocs Olímpics de Barcelona. A més de la tasca interpretativa i d’una labor de 27 discos, va ser productor de la seva casa discogràfica a través de la qual va promocionar músics de rumba catalana.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "255" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(0) { } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(0) { } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "531" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(0) { } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "2600" } } } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(0) { } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(0) { } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Pubill" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Pubill" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Calaf" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Calaf" } } } ["field_np_alies"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(5) "Peret" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(5) "Peret" } } } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1438970764" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "5" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(4) "crg1" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> string(189) "a:6:{s:16:"ckeditor_default";s:1:"t";s:20:"ckeditor_show_toggle";s:1:"t";s:14:"ckeditor_width";s:4:"100%";s:13:"ckeditor_lang";s:2:"en";s:18:"ckeditor_auto_lang";s:1:"t";s:7:"contact";i:0;}" } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(6) "Pubill" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Pubill" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Pubill" } } } } [8]=> object(stdClass)#226 (7) { ["node_title"]=> string(6) "Ramona" ["nid"]=> string(4) "6382" ["node_language"]=> string(2) "ca" ["field_data_field_np_cognom_1_field_np_cognom_1_value"]=> string(6) "Rovira" ["field_data_field_np_cognom_1_node_entity_type"]=> string(4) "node" ["_field_data"]=> array(1) { ["nid"]=> array(2) { ["entity_type"]=> string(4) "node" ["entity"]=> object(stdClass)#230 (53) { ["vid"]=> string(4) "6549" ["uid"]=> string(1) "5" ["title"]=> string(6) "Ramona" ["log"]=> string(0) "" ["status"]=> string(1) "1" ["comment"]=> string(1) "2" ["promote"]=> string(1) "1" ["sticky"]=> string(1) "0" ["nid"]=> string(4) "6382" ["type"]=> string(9) "nom_propi" ["language"]=> string(2) "ca" ["created"]=> string(10) "1617019231" ["changed"]=> string(10) "1617019303" ["tnid"]=> string(4) "6382" ["translate"]=> string(1) "0" ["revision_timestamp"]=> string(10) "1617019303" ["revision_uid"]=> string(1) "5" ["body"]=> array(0) { } ["field_g_nere"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "2" } } } ["field_fotografia"]=> array(0) { } ["field_lloc_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6381" } } } ["field_data_naixement"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1902-08-23 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_data_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(4) { ["value"]=> string(19) "1964-02-05 00:00:00" ["timezone"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["timezone_db"]=> string(13) "Europe/Berlin" ["date_type"]=> string(8) "datetime" } } } ["field_lloc_mort"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } } } ["field_tipus_de_persona"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(1) "4" } } } ["field_biografia"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(1132) "

Cupletista.

Debutà com a cupletista l’any 1921 a Barcelona i va rebre classes de cant de Joan Viladomat i de Vicenç Martín Quirós. S’especialitzà en cuplets inspirats en la chanson realiste francesa, prenent com a model cantants com La Fréhel, Edith Piaf o Juliette Gréco.

L’any 1922, mentre actuava amb èxit al Teatre Apol·lo, va enregistrar per al segell Gramófono els cuplets La muller d’en Manelic i La filla del pescador. Joan Viladomat escriví la música del tango-cuplet Fumando espero i ella el popularitzà a l’Edén Concert de Barcelona i l’enregistrà el 1924. El 1923 va debutar al Teatro Maravillas de Madrid.

En el transcurs de la segona meitat dels anys vint consolidà el seu èxit als teatres Eldorado i Circ Barcelonès, amb cuplets com ara El tango de la cocaína, també amb música de Viladomat i enregistrat l’any 1927. A partir de 1930 va pujar al escenaris només esporàdicament, de nou al Circ Barcelonès, al Coliseum i al Tívoli. La última aparició públicafou el 1944 al Circ Roxy.

" ["format"]=> string(13) "filtered_html" ["safe_value"]=> string(1122) "

Cupletista.

Debutà com a cupletista l’any 1921 a Barcelona i va rebre classes de cant de Joan Viladomat i de Vicenç Martín Quirós. S’especialitzà en cuplets inspirats en la chanson realiste francesa, prenent com a model cantants com La Fréhel, Edith Piaf o Juliette Gréco.

L’any 1922, mentre actuava amb èxit al Teatre Apol·lo, va enregistrar per al segell Gramófono els cuplets La muller d’en Manelic i La filla del pescador. Joan Viladomat escriví la música del tango-cuplet Fumando espero i ella el popularitzà a l’Edén Concert de Barcelona i l’enregistrà el 1924. El 1923 va debutar al Teatro Maravillas de Madrid.

En el transcurs de la segona meitat dels anys vint consolidà el seu èxit als teatres Eldorado i Circ Barcelonès, amb cuplets com ara El tango de la cocaína, també amb música de Viladomat i enregistrat l’any 1927. A partir de 1930 va pujar al escenaris només esporàdicament, de nou al Circ Barcelonès, al Coliseum i al Tívoli. La última aparició públicafou el 1944 al Circ Roxy.

" } } } ["field_ciutats_relacionades"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(2) "84" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "162" } } } ["field_associat_al_fons_del_museu"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_domini_public"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_patrimoni_musical_catal_"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["value"]=> string(1) "0" } } } ["field_obres"]=> array(0) { } ["field_institucions_i_formacions_"]=> array(0) { } ["field_noms_propis_relacionats"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "4197" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "444" } } } ["field_teatres_i_auditoris_relaci"]=> array(1) { ["und"]=> array(4) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "1364" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "531" } [2]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "996" } [3]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "733" } } } ["field_centres_de_documentaci_"]=> array(1) { ["und"]=> array(2) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(3) "564" } [1]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "3040" } } } ["field_urls_d_interes"]=> array(0) { } ["field_bibliografia"]=> array(0) { } ["field__udios_sense_fitxa"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(1) { ["target_id"]=> string(4) "6383" } } } ["field_np_noms_alternatius"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(16) "Ramoncita Rovira" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(16) "Ramoncita Rovira" } } } ["field_np_cognom_1"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Rovira" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Rovira" } } } ["field_np_cognom_2"]=> array(1) { ["und"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["value"]=> string(7) "Garriga" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(7) "Garriga" } } } ["field_np_alies"]=> array(0) { } ["field_np_cr_dit_fotografia"]=> array(0) { } ["rdf_mapping"]=> array(9) { ["rdftype"]=> array(2) { [0]=> string(9) "sioc:Item" [1]=> string(13) "foaf:Document" } ["title"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(8) "dc:title" } } ["created"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(2) { [0]=> string(7) "dc:date" [1]=> string(10) "dc:created" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["changed"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(11) "dc:modified" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } ["body"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(15) "content:encoded" } } ["uid"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:has_creator" } ["type"]=> string(3) "rel" } ["name"]=> array(1) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(9) "foaf:name" } } ["comment_count"]=> array(2) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(16) "sioc:num_replies" } ["datatype"]=> string(11) "xsd:integer" } ["last_activity"]=> array(3) { ["predicates"]=> array(1) { [0]=> string(23) "sioc:last_activity_date" } ["datatype"]=> string(12) "xsd:dateTime" ["callback"]=> string(12) "date_iso8601" } } ["path"]=> array(1) { ["pathauto"]=> string(1) "1" } ["cid"]=> string(1) "0" ["last_comment_timestamp"]=> string(10) "1617019231" ["last_comment_name"]=> NULL ["last_comment_uid"]=> string(1) "5" ["comment_count"]=> string(1) "0" ["name"]=> string(4) "crg1" ["picture"]=> string(1) "0" ["data"]=> string(189) "a:6:{s:16:"ckeditor_default";s:1:"t";s:20:"ckeditor_show_toggle";s:1:"t";s:14:"ckeditor_width";s:4:"100%";s:13:"ckeditor_lang";s:2:"en";s:18:"ckeditor_auto_lang";s:1:"t";s:7:"contact";i:0;}" } } } ["field_field_np_cognom_1"]=> array(1) { [0]=> array(2) { ["rendered"]=> array(2) { ["#markup"]=> string(6) "Rovira" ["#access"]=> bool(true) } ["raw"]=> array(3) { ["value"]=> string(6) "Rovira" ["format"]=> NULL ["safe_value"]=> string(6) "Rovira" } } } } }